Thursday 15 October 2015

Diwenehi ati ngrogoh rempela


Tegese diwenehi kepenak malah nranyak, njaluk sing ora-ora. Gegambarane wong kang nguja hawa nepsune. Ora ketang wis diwenehi apa kang dijaluk (diperlokake), ditulung bola-bali, tundhone malah nranyak. Njaluk kang dudu salumrahe, dudu hake. Kamangka sing menehi mau nyata-nyata wis nandur kabecikan akeh banget menyang dheweke.
Patrap kaya ngene aja ditiru. Awit wong kang duwe tumindak kaya ngono ora duwe rasa rumangsa, ora ngerti matur nuwun, ora duwe isin babar pisan. Wong kaya mangkono mau bisane mung nguja kekarepan, apa sing dipengini kudu kelakon.
Unen-unen iki saperangan uga menehi pitutur yen menehi uwong iku kudu nganggo duga kira-kira. Becike menawa menehi wong sepisan pindo wae, aja nganti kekerepen. Awit yen kekerepen menehi padha karo ora menehi piwulang kang becik. Bisa wae sing diwenehi banjur tuman, duwe panganggep sing ora-ora asengga nggampangake, kumawani nranyak, njejaluk kang ora sapantese.

Diwenehi ati ngrogoh rempela

Artinya diberi hati masih mengambil ampela atau sudah ditolong malah meminta lagi, lebih dari yang semestinya. Gambaran dari orang yang mengumbar hawa nafsunya. Meskipun sudah diberi apa yang diminta (dibutuhkan), ditolong berkali-kali, ujung-ujungnya malah melampaui batas, yaitu meminta lagi hal yang lebih (tidak sepantasnya). Padahal orang yang memberi itu jelas-jelas sudah berbuat kebaikan yang amat banyak kepada dirinya.
Perbuatan seperti itu jangan ditiru. Sebab orang yang melakukan perbuatan tersebut tidak berperasaan, tidak tahu berterima kasih, tidak punya malu. Orang tersebut hanya memenuhi keinginan dirinya saja, ngotot agar apa yang diinginkan harus tercapai.
Selain itu, peribahasa ini dapat pula menjadi petunjuk bahwa memberi sesuatu kepada orang lain harus menggunakan pertimbangan, tidak asal memberi. Dalam memberi pun sebaiknya hanya sekali dua kali, jangan sampai terlalu sering. Sebab kalau terlalu sering sama saja memberi pelajaran yang tidak baik. Bisa saja yang diberi malah ketagihan dan karena setiap permintaannya diluluskan dia pun akan berani mengajukan permintaan lagi.

No comments:

Post a Comment