Tuesday 6 October 2015

Antheng mantheng sugeng jeneng

Antheng mantheng sugeng jeneng
Tegese sapa bae kang duwe sifat lan patrap anteng, mentheng menyang ajaran lan kapitayan agamane, bakal nemoni keslametan lan kuncara asmane. Paribasan iki ngemot pitutur kang murih wong urip gelema nglakoni olah bathin kanthi tumemen. Jalaran saka asiling lelaku mau dheweke bakal bisa nyawijekake rasa pikir, jiwa, lan raga saengga patrap pocapane prasasat tameng kang bakal nanggulangi rubeda lan bebaya saka ngendi wae.
Sing diarani antheng bisa dipadhakake karo wong kang meneng. Ragane ora kakehan obah, ora kakehan polah. Wong kang duwe watak anteng, umume uga disenengi liyan. Lha yem ditlusur, bisane anteng mau menawa ati lan pikirane nyawiji (ora rongeh/ goreh). Dene bisane ngilangi gorehing ati lan pikiran jalaran wis nglakoni olah bathin kanthi sampurna.
Mantheng menyang ajaran agama lan kapitayane mujudake kendhali tumrap hawa nepsu kang tansah nggubel wong urip. Mantheng ing kene uga bisa ditegesi mlaku kanthi jejeg ngamalake wulang wuruk kang wis rumasuk ing kapribadene.
Dene sing diarani sugeng jeneng, yaiku keslametaning urip. Kanthi anane keslametan mau, apa kang dadi gegayuhane bisa dileksanani. Beda karo urip sing kebak panandhang, arep njangkah wae kadhang kangelan.

Artinya tenang jiwa menyelamatkan nyawa atau siapa saja yang memiliki sifat dan perilaku tenang, teguh memegang ajaran dan kepercayaan agamanya, akan mendapat keselamatan dan nama baik. Peribahasa ini menganjurkan agar orang hidup di dunia membiasakan diri melakukan olah batin dengan sungguh-sungguh. Karena lewat olah batin seperti itu, manusia akan mudah memusatkan (menyatukan) pikiran, jiwa, dan raga. Apabila tahapan seperti itu telah dicapai, sama halnya memiliki perisai untuk menangkis marabahaya yang datang dari manapun juga.
Tenang (anteng) dapat disamakan dengan orang yang diam (meneng). Raga lahiriahnya tidak banyak gerak, tidak banyak tingkah. Orang yang berkarakter tenang biasanya disukai orang lain. Jika ditelusur, dia bisa tenang karena hati dan pikirannya menyatu padu. Ia mampu menghindari keterpecahan hati dan pikiran karena sudah menjalani olah batin yang sempurna.
Mantheng (tenang dan teguh) dalam menjalankan ajaran agama serta kepercayaan merupakan pengendali yang kuat atas hawa nafsu yang selalu bergelora. Mantheng dalam konteks ini juga dapat diartikan "berjalan dengan tegak", mengamalkan semua ajaran yang telah merasuk ke dalam jiwa.
Adapun yang dimaksud dengan sugeng jeneng (nama yang selamat) adalah keselamatan hidup. Dengan keselamatan tersebut, segala harapan dan cita-cita akan dapat diperjuangkan dan diraih. Berbeda dengan hidup yang tidak tenang, kadang mau melangkah saja repot.

No comments:

Post a Comment