Wednesday 14 October 2015

Cegah dhahar lawan guling


Cegah dhahar lawan guling

Tegese ngurang-ngurangi mangan lan turu. Pitutur iki adhedhasar kapitayan menawa urip ora mung kanggo nggolek seneng, ngepenakake awak (mangan turu). Ngurang-ngurangi mangan lan turu kena diarani nglakoni tirakat, meper hawa nepsu murih nduweni kekuwatan lait batin kanggo mbengkas ruwet rentenging urip.
Urip ing alam donya akeh alangane. Wujude uga maneka werna lan ora karuwan sangkan parane. Mula becike sadhengah wong kudu prayitna, ngati-ati. Murih uripe ayem tentrem, ora nunjang-palang, kebak perkara sing ora ana enteke, becike tansah eling lan waspada. Carane yaiku ngakeh-akehi anggone padha tirakat (kayata ngurang-ngurangi mangan lan turu).
Awit sing jeneng tirakat mujudake latihan olah rasa, batin, jiwa, lan raga. Ing pangangkah, kanthi nglakoni tirakat mau banjur bisa ngendhaleni hawa nepsu, tumindake bener lan pener, teguh tanggon, antheng mantheng, pikiran bening, ati resik, lan saretuse. Kanthi nduweni kapribaden kaya mangkono, kena dipasthekake yen dheweke bakal kuwawa nanggulangi ruwet rentenge urip sing diadhepi saben dinane.

Artinya mengurangi makan dan tidur. Petuah ini berdasarkan sebuah kepercayaan bahwa hidup bukan hanya bertujuan untuk mencari kenikmatan, menyenangkan diri dengan makan dan tidur. Mengurangi makan dan tidur disebut menjalani tirakat, mengekang hawa nafsu, agar mendapatkan kekuatan lahir dan batin dalam mengatasi segala persoalan hidup.
Selama hidup di dunia manusia menghadapi persoalan dan godaan yang tidak habis-habisnya. Wujud godaan itu bermacam-macam dan dapat datang dari mana saja. Oleh sebab itu sebaiknya setiap orang harus berhati-hati. Agar damai hidupnya, tidak penuh dengan keruwetan permasalahan yang tah kunjung usai, maka selayaknya kita harus selalu waspada. Salah satu caranya adalah memperbanyak tirakat, misalnya dengan memperbanyak puasa atau dalam peribahasa ini digambarkan dengan mengurangi makan dan tidur.
Tirakat merupakan latihan olah rasa, olah batin, olah jiwa dan raga. Apabila seseorang berhasil melakukannya dengan baik, dia akan memiliki kemampuan mengendalikan hawa nafsu, memperbaiki sifat perilaku, serta hati dan pikiran menjadi jernih. Dengan memiliki kepribadian demikian, besar kemungkinannya dia bakal mampu mengatasi berbagai permasalahan hidup setiap harinya.

1 comment: