Wednesday 7 October 2015

Becik ketitik, ala ketara

Becik ketitik, ala ketara
     
     Tegese sapa kang duwe patrap becik bakal ketitik (dimangerteni) lan diregani dening liyan, dene yen duwe patrap ala bakal ketara (konangan). Yen dijlentrehake, unen-unen iki ngemu pitutur kang wose aja wedi nindakake kabecikan. Ora ketang ana sing ora seneng banjur kabecikan mau didhelik-dhelikake utawa ditutupi rapet, mengkone mesthi konangan. Semono uga suwalike. Tumindak ala kang sengaja diumpetake kenthi primpen, yen tekan titi wancine bakal kadenangan.
     Ngelingake yen tumindak ala utawa becik bakal antuk ganjaran dhewe-dhewe kang murwat. Tegese, yen sing diwenehi kabecikan ora (durung) bisa males utawa malah nglalekake, aja pisan-pisan ngresula. Awit antuke piwales mau sangkan paran dalane. Bisa uga malah saka wong liya, bisa uga ora tumuju marang awake dhewe, nanging tumiba menyang bojo utawa anak-anake.
     Sapa wae kang nduweni sedya ala prayoga diwurungake. Tegese, yen bisa aja nganti tumindak ala. Cilike mmarang sedulur, gedhene marang wong liya. Awit tumindak ala babar pisan ora ana pikolehe, apamaneh yen wis tekan titi wancine uga bakal kewiyak. Kamangka sing dadi jalaran anggone kewiyak mau sok ora tinemu nalar. Embuh jalaran mrojol anggone nyimpen wewadi, embuh jalaran laku jantraning alam lan panguripan sing mbbukak sakabehe.

     Artinya siapa berbuat baik akan terbukti (diketahui, diakui) dan dihargai oleh orang lain, sedangkan yang berbuat buruk akan tampak pula dengan sendirinya. Peribahasa ini adalah anjuran agar siapapun tidak takut berbuat baik. Meskipun ada orang lain yang tidak suka lantas kebaikan tersebut ditutup rapat-rapat, pada saatnya pasti akan muncul pula dan dihargai. Demikian juga sebaliknya, perbuatan tercela dan sengaja disimpan dengan sungguh-sungguh, akhirnya akan terbongkar juga pada saatnya.
     Peribahasa ini mengingatkan bahwa semua perbuatan, baik maupun buruk, akan memperoleh balasan masing-masing dengan setimpal. Artinya jika orang yang diberi kebaikan (ditolong) tidak (belum) bisa membalas, kita tidak perlu mengeluh atau merasa kecewa. Sebab, balasan tersebut dapat datang dari mana saja. Balasan tersebut bisa datang dari orang lain, atau bisa pula balasan tidak menimpa kita, tetapi menimpa istri atau anak cucu kita.
     Siapa pun yang mempunyai niat jelek sebaiknya diurungkan. Artinya, jangan gampang melakukan perbuatan buruk (tercela), baik kepada saudara sendiri, maupun kepada orang lain. Sebab, perbuatan buruk tidak akan menghasilkan apa pun, dan pada masanya akan terbongkar juga. Padahal yang menjadi pemicu terbongkarnya perbuatan buruk tadi terkadang adalah sebab-sebab yang tidak masuk akal. Entah karena teledor dalam menutupi aib dan dosa, entah karena jalannya hukum alam dan kehidupan yang membongkar semuanya.

No comments:

Post a Comment