Thursday 15 October 2015

Ditumpes sacindhile abang

Tegese dipateni nganti cures saanak turune. Unen-unen iki njelasake menawa wong Jawa sing katone lomah-lameh, grapyak semanak, yen dilarani atine (diwirang-wirangake) uga bisa kalap. Lha yen lagi kalap, wong bisa tegel lan daksiya. Akeh kedadeyan ing pasrawungan, wong anggone males utawa ngukum wong liya ora tanggung-tanggung. Anak turun sing ora ngerti apa-apa, ora ngerti kenthang-kimpule, bisa dikatut-katutake dosane wong tuwane.
Unen-unen iki mujudake gegambaraning patrap kang salah lan bakal dadi dosa gedhe tumrap sing nglakoni. Mula patrap mangkono aja pisan-pisan ditiru. Saupama memungsuhan aja seneng ngembet-embet kulawarga, tangga teparo, lan sanak kadange.
Yen ditlesih, sapa wae bisa nduweni patrap kaya unen-unen iki. Tegese, manungsa tansah kedunungan nepsu angkara murka. Yen nganti mbledhos, wujude kanepson mau uga maneka-werna. Contone, tegel nglarani wong kang ora dosa jalaran dikatut-katutake dosane wong liya.

Ditumpes sacindhile abang
Artinya dimusnahkan sampai ke anak cucunya. Ungkapan ini menjelaskan bahwa orang Jawa yang tampaknya lemah lembut jika disakiti hatinya juga bisa kalap dan lupa diri. Kalau sudah kalap, orang itu bisa tega dan kejam. Dalam kehidupan sering terjadi, orang membalas dendam secara berlebihan, tidak tanggung-tanggung. Sampai-sampai anak cucu yang tidak tahu apa-apa, tidak mengerti duduk permasalahannya, ikut dilibatkan, dianggap turut berdosa seperti orang tuanya.
Peribahasa ini mengungkapkan salah satu sikap perbuatan yang akan membawa dosa besar bagi yang bersangkutan. Oleh karena itu, jangan sekali-kali ditiru. Seandainya benar-benar mengalami perseteruan atau permusuhan dengan seseorang, jangan suka mengikutsertakan keluarga, tetangga, dan sanak famili.
Jika dicermati, siapa saja bisa berperilaku seperti halnya peribahasa ini. Artinya, menusia memiliki nafsu angkara murka di dalam dirinya. Ketika nafsu itu meledak, bentuknya bisa bermacam-macam. Misalnya, sampai tega menyakiti orang yang tidak tahu apa-apa lantaran diikut-ikutkan dengan kesalahan orang lain. 

No comments:

Post a Comment