Wednesday 14 October 2015

Beras wutah arang mulih marang takere


Beras wutah arang mulih marang takere

Tegese beras wutah (sumebar ing lemah) sanajan dikukubi tetep wae angel bali kaya maune. Upama kita duwe beras sekilo wutah. Sawise beras sing wutah kasebut dikukubi lan ditimbang, pranyata bobote ora dadi sekilo maneh. Ngapa kok kaya mangkono? Jalaran anggone ngukubi beras mau durung resik tenan. Isih akeh beras sing pating slebar ora kekukub.
Paribasan iki mujudake pitutur sing wose, aja njagakake banget piwales saka wong liya kang wis diwenehi kabecikan, pitulungan, lan sapanunggalane. Jalaran yen nganti dijagakake temenan, kasunyatane arang ngetrepi karo sing digantha-gantha. Kayadene beras wutah, yen diklumpukake arang padha karo takerane ndhisik.
Kejaba saka iku, paribasan iki kena kanggo pepeling, beras wutah ora bisa bali wutuh kaya maune jalaran kurang tlatene anggone ngukubi. Beras saelas rong elas umume ora digatekake. Beras iku dadi ana regane bareng dadi sagegem. Mula yen kepengin beras wutah mau bali pulih kaya wingi kudu tlaten njimpiti siji mbaka siji sarampunge, Beras saelas rong elas tetep kudu diregani.

Artinya beras yang tumpah ke tanah meskipun dikumpulkan lagi tetap sulit untuk kembali (sama) dengan kondisi semula. Misalnya, kita mempunyai belas satu kilo tumpah. Setelah beras yang tumpah itu dikumpulkan dan ditimbang, ternyata beratnya berkurang dari satu kilo. Mengapa dapat demikian? Sebab ketika mengumpulkan kurang sempurna. Masih banyak beras yang tercecer di tanah tidak terambil kembali.
Peribahasa ini juga memuat nasihat yang intinya jangan terlampau berharap balas budi dari orang yang telah menerima kebaikan dan pertolongan kita. Sebab jika kita sampai terlalu mengharapkannya, kenyataannya jarang yang sesuai dengan apa yang kita inginkan. Sebagaimana beras tumpah, sulit kembali sesuai takaran semula.
Selain itu, peribahasa ini dapat dipakai untuk mengingatkan, beras tumpah tidak bisa kembali sesuai takaran semula karena kita kurang teliti atau telaten sewaktu mengumpulkannya. Umumnya, sebutir dua butir beras tidak diperhatikan, Setelah beras tersebut menjadi segenggam, barulah orang menghargainya. Maka jika ingin beras tadi kembali sesuai takarannya, kita harus memungutnya satu demi satu dengan telaten dan tekun. Sebutir dua butir beras tetap harus kita hargai.

No comments:

Post a Comment