Thursday 15 October 2015

Desa mawa cara, negara mawa tata



Tegese saben papan nduweni adat tata cara dhewe-dhewe sing beda karo papan-papan liyane. Contone, carane golek banyu wong gunung karo wong-wong ing papan ngare mesthi beda. Wong gunung ndadak ngangsu menyang tuk sumber sing rada adoh, ing tlatah ngare kari cukup gawe sumur ing pekarangane dhewe-dhewe.
Seliyane ngelingake menawa saben papan duwe adat tata-cara (kabudayan) dhewe-dhewe, paribasan iki uga nduweni teges murih wong kang neneka (saka manca) ngurmati adat tata cara kang wis lumaku ing tlatah kono. Sukur bage mbaka sethithik gelem ngrasuk adat tata cara kang nyocogi atine. Tegese, upama ana perangan-perangan sing kurang disetujoni aja dianggo. Sing baku aja ngala-ala, nyepelekake, apamaneh duwe karep enggal-enggal ngowahi. Patrap kaya mangkono mau yen ditogake bisa gawe serike wong akeh, lan yen nganti ana gesehing rembuk sing nandhes tundhone bakal gawe dredah.
Desa mawa cara, negara mawa tata
Artinya desa mempunyai adat sendiri, negara mempunyai hukum sendiri, atau setiap tempat memiliki adat kebiasaan masing-masing yang berbeda dengan tempat-tempat lainnya. Misalnya, cara mencari air antara orang gunung dengan orang di daratan rendah pasti berbeda. Orang di gunung harus mengambil air di sumber atau mata air yang agak jauh, sedangkan di daratan rendah cukup dengan membuat sumur di halaman rumah masing-masing.
Selain menegaskan bahwa setiap tempat memiliki adat kebiasaannya masing-masing, peribahasa ini juga mengingatkan kepada para pendatang di suatu tempat (yang datang dari daerah lain), agar menghormati adat yang telah berjalan di tempat barunya. Syukur-syukur jika orang tersebut sedikit demi sedikit mau menganut adat serta tata cara yang cocok dengan hatinya. Artinya, apabila ada bagian-bagian yang kurang disetujui tentu saja tidak perlu dijalankan. Hal yang penting, nilai-nilai yang tidak disetujui jangan dijelek-jelekkan, dilecehkan, apalagi bermaksud mengubahnya secara drastis. Apabila dilakukan, perbuatan seperti itu dapat menimbulkan kebencian orang banyak, dan jika sampai muncul kesalahpahaman yang sering ujung-ujungnya akan menimbulkan konflik yang tidak diinginkan.

3 comments: