Tuesday 1 September 2015

Aja Nggege Mangsa

Aja Nggege Mangsa

Tegese aja seneng ngowah-owahi mangsa (adat sing wis gumathok). Kang diarani mangsa ing paribasan iki ana gandheng cenenge karo takdir sing wis ginaris dening Gusti Allah. Mula, kedadeyan ing donya prayogane aja dipeksa, dicepetake, utawa dialonake. Tembung liya, sakabehing kahanan ing donya anggone mawujud duwe wektu dhewe-dhewe kang wis ditemtokake dening Kang Murbeng Jagad.
Paribasan tuwuh saka kapitayan, menawa kabeh kedadeyan ing donya duwe gandheng ceneng sing ora karuan akehe karo kahanan sakiwa tengene. Lan uga ora kena diselaki, mawujud lan orane kedadeyan mau jalaran saka keparengane Gusti Kang Maha Kuwasa. Kayata, kelahirane bayi. Sepira gedhene pangarep-ngarepe wong tuwa murih enggal duwe anak, dheweke kudu sabar. Kudu nunggu titi wancine lair nganti kurang lewih sangang sasi sepuluh dina. Nyepetake utawa ngrendhetake kelairan utawa ngowahi garise pepesthen bakal nuwuhake rubeda kang ndrawasi tumrap si bayi lan ibune.
Paribasan iki uga isi pitutur murih sadhengah wong gelem sabar. Aja kemrungsung, aja nganti tumindak sing cengkah karo laku jantraning urip. Aja mung mburu nepsu, jalaran apa wae kang kumelip ing donya wis ginaris dening Kang Murbeng Jagad. Manungsa bisane mung nyenyuwun lan ngundi, murih apa kang dijangka bisa kelakon (mawujud) kanthi becik lan murakabi bebrayan. Dene kapan tekane asil kang ditunggu-tunggu ana garise dhewe.


Aja Nggenge Mangsa

Artinya jangan memaksakan atau mengubah waktu (yang telah ditetapkan). Dalam hal ini yang dimaksud dengan waktu terkait dengan takdir yang telah digariskan Allah SWT. Jadi, makna peribahasa ini sesungguhnya adalah jangan memaksakan diri dalam memperoleh hasil sebelum waktunya. Maka, kekjadian di dunia sebaiknya jangan dipaksa, dipercepat, atau diperlambat. Dengan kata lain, semua hal di dunia akan terjadi atau terwujud dalam waktu-waktu yang akan ditentukan oleh Tuhan Penguasa Semesta.
Peribahasa ini berangkat dari kepercayaan bahwa terwujudnya suatu peristiwa atau tercapainya cita-cita (kehendak) sangat dipengaruhi oleh bermacam-macam faktor, terutama mengenai ada tidaknya izin atau perkenan dari Tuhan Yang Maha Esa. Terwujudnya keinginan tersebut sering dimaknai dan diungkapkan dalam perhitungan waktu, seperti "wis titi wancine" (waktunya sudah sampai). Contohnya perkara kelahiran bayi. Seberapapun besarnya keinginan orang tua untuk segera mendapatkan anak, mereka harus menunggu sampai lebih kurang sembilan bulan sepuluh hari bayi berada dalam kandungan. Mempercepat atau memperlambat kelahiran bayi dari ketentuan alamiah tersebut akan membahayakan berbagai masalah yang membahayakan, baik bagi si bayi maupun ibunya.
Di sisi lain, peribahasa ini juga menasehati agar orang bersabar dan tidak terburu-buru dalam mencapai cita-citanya. Dengan kata lain, jangan menuruti hawa nafsu belaka. Sebab segala macam keinginan manusia akan dikabulkan oleh Tuhan, asalkan kita memohon dengan sungguh-sungguh dan berusaha keras untuk mewujudkannya.

1 comment: