Tuesday 1 September 2015

Aja Njagakake Endhoge Si Blorok

Aja Njagakake Endhoge Si Blorok

Yen dilaras, dideleng saka ukurane, paribasan iki bisa dimaknani aja njagakake endhoge (si) Blorok, utawa aja njagakake endhoge (dadi) blorok. Teges aja duwe pengarep-arep sing ngayawara utawa angel kelakone. Wong sing duwe pengarep kaya mangkono diparibahakake kayadene njagakake anane endhog (pitik) sing wernane blorok, kemangka endhog pitik sakjege wernane ora tau werna-werna.
Dhek semana endhog sing umum dipangan dening wong Jawa mung endhog bebek, pitik, lan menthog. Endhog pitik lan menthog wernane putih, dene endhog bebek biru enom semu ijo. Wektu semeno durung ana pakulinan mangan endhog gemak sing cangkoke dlemok-dlemoke soklat. Mula nganti ana paribasan kaya ngono, awit miturut penganggepe wong Jawa endhog mung sawerna.
Patrap seneng njagakake apa wae sing durung kelakon (kasunyatan), banget ora disarujuki dening wong Jawa. Awit sapa kang duwe pakulinan njagakake mau mesti kurang mersudi, kurang tumemen, lan ngenthengake samubarang. Iya yen sing dijagakake netes (kelakon), lha yen ora? Sidane malah kapiran. Kemangka, sajroning ngarep-arep (nunggu) wis mesthio kelangan wektu, kelangan wragad, lan sapanunggalane.


Aja Njagakake Endhoge Si Blorok

Jika dirasakan, disimak dari kata-katanya, peribahasa ini bisa berarti jangan mengharapkan telur (si) blorok. Si Blorok dalam peribahasa biasa menjadi panggilan ayam yang bulunya blorok (belang-belang atau tidak cuma satu warna). Selain itu, peribahasa tersebut bisa pula berarti jangan mengharapkan telur menjadi blorok. Makannya jangan suka berangan-angan mengharapkan dengan sangat yakin (njagakake) sesuatu yang mustahil atau sulit terwujud. Diibaratkan seperti halnya menunggu adanya telur (ayam) yang berwarna-warni, padahal selamanya telur ayam tidak mungkin berwarna-warni.
Pada masa lalu telur yang biasa dikonsumsi orang Jawa hanya telur ayam, bebek, dan entok, telur ayam dan entok berwarna putih, sedangkan telur bebek berwarna biru muda kehijauan. Pada waktu itu belum ada kebiasaan orang Jawa makan telur puyuh yang kulitnya penuh totol-totol warna coklat. Kemudian, muncul peribahasa seperti itu karena menurut anggapan orang Jawa telur hanya memiliki satu warna.
Suka menggantukngkan diri atau mengharapkan (menunggu dengan sangat yakin) apa saja yang belum terwujud sangat tidak dibenarkan oleh orang Jawa. Siapa pun yang mempunyai sifat seperti itu akan selalu menunggu-nunggu, bekerja tidak serius atau maksimal, dan memandang remeh banyak hal. Tentu tidak jadi masalah kalau yang diharapkan terwujud. Tetapi bagaimana jika yang diharapkan tidak kesampaian? Bukankah hanya akan membawa sesal? Padahal selama menunggu sudah rugi waktu, biaya, dan sebagaianya.

2 comments:

  1. Sangat membantu, matur nuwun sanget 🙏
    Mugi tansah berkah Rahayu
    Aamiin

    ReplyDelete