Tuesday 1 September 2015

Ajining Dhiri Dumunung ing Lathi, Ajining raga saka busana

Ajining Dhiri Dumunung ing Lathi, Ajining raga saka busana

Ajining dhiri dumunung ing lathi tegese kapribadening manungsa ditentokake dening lambene dhewe-dhewe. Dene jlentrehe, digugu lan orane manungsa iku gumantung saka rembuge. Beda karo ajining dhiri, ajining raga manungsa banget ditemtokake dening busana (panganggo)ne.
Paribasan iki mujudake pepeling supaya ngati-ati anggone padha ngucap celathu. Awit tembung saklimah rong klimah sing metu saka lesan (cangkem) bakal dirungokake liyan. Mula sadhengah pocapan kudu diarah-arah, dijaga, lan diugemi temenan. Contone yen kulina mencla-mencle, suwening-suwe kapitayaning liyan bakal
ilang. Yen omongane atos, nylekit, tudhone angel nyupeketake kekancan (paseduluran) awit wong-wong bakal ndhuweni pengarep menawa kang kawongan seneng nglarani atine liyan.
Beda karo tembung pocapan sing gedhe pengaruhe tumrap ajining dhiri (kapribaden), ajining raga banget gumantung saka penganggo utawa busana. Dadi sing jeneng busana sidane ora mung saderma kanggo nutupi ngurat (aurat), nanging uga menehi rega tumrap sing nganggo. Contone, nekani pahargyan penganten yen mung sandalan lan nyandang panganggo padinan, mesti dibatin wong akeh. Kaya-kaya ora ngurmati sing duwe umah, ora peduli menyang tamu-tamu liyane. Mula ora maido yen meneng-meneng tamu kiwa tengen padha ngrasani.


Ajining Dhiri Dumunung ing Lathi, Ajining raga saka busana

Artinya nilai diri (pribadi) seseorang terletak pada lidahnya (ucapannya), sedangkan nilai badan terletak pada pakaian yang dikenakan. Lebih jelasnya, dipercaya atau tidaknya seorang manusia tergantung dari lisan, ucapan, dan perkataan. Lain dengan nilai pribadi, nilai badan atau raga manusia sangat tergantung dari busana atau penampilaannya.
Peribahasa ini merupakan nasihat agar berhati-hati terhadap kata dan kalimat yang kita ucapkan. Sepatah dua patah kata yang meluncur dari lisan (mulut) kita akan didengar dan diperhatikan orang lain. Maka setiap ucapan harus diiringi dengan pertimbangan yang matang. Contohnya apabila sering berbohong dan tidak konsisten dalam berkata-kata, lama-kelamaan orang kan hilang kepercayaan. Siapapun yang suka mengucapkan kata-kata pedas, kasar, menusuk hati, tentu akan sulit membangun persahabatan. Sebab orang-orang akan menganggap bahwa yang bersangkutan memang suka melukai perasaan orang lain.
Berbeda dengan ucapan yang berpengaruh besar terhadap nilai-nilai pribadi seseorang, nilai raga atau badan seseorang dapat juga ditentukan oleh pakaian atau busananya. Maka, akhirnya yang bernama pakaian bukan sekadar berfungsi sebagai penutup aurat, melainkan juga "memberi harga" atau menjadi tolok ukur nilai bagi orang yang memakainya. Misalnya jika seseorang menghadiri pesta perkawinan hanya mengenakan sandal jepit dan pakaian ala kadarnya, tentu dia akan menjadi bahan omongan orang. Seolah-olah tidak menghargai yang punya hajat, juga meremehkan tamu undangan lainnya. Bila demikian, wajar saja bila diam-diam tamu di kiri dan kanan menggunjing orang tersebut.

3 comments:

  1. Ngapunten badhe tanglet, 5 perangan sek saged dipun kangge njaga lathi niku menapa wae?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bisa njaga tembung sing dilairake, katitipriksa dhisik, kanthi alus lan andhap asor kaaturake, sabar, lan pangerten.

      Delete
  2. Sing sapa salah seleh. tegese boso rinengga nopo nggeh?

    ReplyDelete