Friday 1 January 2016

Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani

Tegese mapan ing ngarep menehi conto (patuladhan), mapan ing tengah menehi panjurung, mapan ing mburi menehi pitutur lan njaga keslametan sakabehe. Unen-unen iki ditemokake dening Ki Hajar Dewantara. Wiwitane unen-unen kasebut mung ditujokake kanggo para pamong (guru) pawiyatan Taman Siswa. Ananging pungkasane unen-unen kasebut sumebar dadi gegebangane para pemimpin, guru, wong tuwa, lan sapa wae kang rumangsa jejibahane ngesuhi wong akeh.
Sapa kang mapan ana ngarep mesthi dadi kawigatene uwong. Mula saka iku, patrap pocapane kudu bener lan pener supaya kena kanggo conto jalaran bakal ditiru dening wong akeh.
Mapan ing satengahing wong akeh bakal ngerti kepriye idham-idhaman lan polah tingkahe masyarakat. Mula, ana kurang lewihe kudu bisa menehi kekuwatan lan panjurung murih panguripane masyarakat tambah becik.

Mapan ing mburi kita bakal ngerti apa kang wis kelakon. Ngerti bener lupute. Mula kita kudu bisa menehi sesuluh lan arahan sing gumathok. Kejaba saka iku, kita kudu bisa njaga murih slamet sakabehe.


Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani

Ing Ngarsa Sung Tuladha, Ing Madya Mangun Karsa, Tut Wuri Handayani

Peribahasa ini berasal dari semboyan yang digali oleh Ki Hajar Dewantara dan ditujukan kepada guru, orang tua, dan pemimpin yang artinya di depan memberi suri-tauladan, di tengah mendorong (membangun) karsa (semangat), di belakang mengikuti sambil mengoreksi dan menjaga keselamatan semuanya. Semula semboyan ini lebih ditujukan kepada pamong (guru) di lingkungan Taman Siswa, tetapi akhirnya meluas menjadi acuan para pemimpin, guru, orang tua, serta siapapun yang pekerjaannya berkaitan dengan orang banyak.
Siapa pun yang berada di depan, pasti menjadi fokus perhatian. Oleh karena itu, harus menjaga perilakunya karena mungkin akan ditiru orang (menjadi contoh bagi orang lain).
Ketika dia berada di tengah (di antara banyak orang) akan mengetahui, mendengar, dan merasakan banyak hal yang berhubungan dengan komunitas tersebut. Oleh karena itu kita harus memotivasi dan menyemangati agar mereka dapat mewujudkan kehidupan yang lebih baik.

Ketika dia berada di belakang, akan mengetahui banyak hal yang telah terjadi. Tahu mana yang benar dan mana yang tidak benar, yang tepat dan meleset. Oleh karena itu kita harus bisa memberikan arahan yang jelas dan tepat. Selain itu, kita juga harus bisa menjaga keselamatan semuanya.

No comments:

Post a Comment