Thursday 21 January 2016

Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange

Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange

Tegese kali kelangan kedhung paribasan kari dadi kalen, dene pasar ilang kumandhange ateges sepi ora ana wong tuku maneh. Unen-unen iki nggambarake wolak-waliking jaman. Biyen ana panganan kang dadi karemane wong akeh, saiki arang sing gelem ngicipi. Biyen ana adat sing diugemi banget dening masyarakat, saiki tata carane malik grembyang, adoh sungsate karo jaman sadurunge.
Contone, pagelaran wayang uwong. Ing jaman semono, pagelaran wayang wong dadi tontonan ing ngendi-ngendi. Ana paguyuban wayang wong Ngesti Pandhawa, Cipta Kawedhar, sing kawentar tekan ngendi-endi. Kutha-kutha ing tanah Jawa meh kabeh wis ditekani. Ananging, wiwit taun pitung puluhan, pagelaran wayang wong saya surut lan tekane saiki meh ilang babar pisan. Tontonan hiburan ganti televisi. Conto liyane, ndhisik saben rampung panen, kabeh desa nganakake slametan bersih desa. Ana sing nanggap wayang, jathilan, kroncong, utawa kesenian liyane. Saiki upacarane bersih desa prasasat wis ilang. Ngapa upacara bersih desa ora dianakake maneh, ana sing duwe panemu jare mboros-borosi. Tinimbang ropyan-ropyan luwih becik yen ana dhuwit kanggo nyukupi kebutuhan urip sing terus tambah.

Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange

Kaya Kali Ilang Kedhunge, Pasar Ilang Kumandhange

Artinya seperti sungai yang kehilangam lubuk (kedalamannya), pasar kehilangan riuhnya. Sungai kehilangan kedalaman berarti tinggal menjadi parit, sedangkan pasar kehilangan riuhnya sama halnya dengan tak lagi dikunjungi pembeli. Peribahasa ini menggambarkan perubahan zaman. Misalnya, dahulu ada makanan yang menjadi kesukaan banyak orang, saat ini jarang yang mau meski sekadar untuk mencicipi. Dahulu ada adat tata cara yang dianut dengan ketat oleh masyarakat, tetapi sekarang berubah total, jauh berbada dengan nilai-nilai pada masa sebelumnya.

Contohnya adalah pergelaran wayang orang. Pada masa lalu, pertunjukan wayang orang menjadi tontonan favorit di setiap tempat. Ada kelompok wayang orang Ngesti Pandhawa, Cipta Kawedhar, yang tersohor sampai ke mana-mana. Hampir semua kota di Jawa pernah disinggahi. Namun, sejakk era ’70-an, pertunjukan wayang orang mulai surut dan sekarang nyaris lenyap sama sekali. Tontonan hiburan berpindah ke televisi. Contoh lain, dahulu setiap setelah panen semua desa mengadakan upacara bersih desa. Ada desa yang menanggap wayang kulit, jathilan, keroncong, atau kesenian lain. Sekarang upacara bersih desa juga seolah nyaris tinggal kenangan. Menurut pendapat sebagian kalangan, upacara bersih desa dianggap pemborosan. Daripada uang dihamburkan untuk menggelar upacara, lebiih baik digunakan untuk mencukupi kebutuhan hidup yang makin hari makin bertambah.

No comments:

Post a Comment