Saturday 12 December 2015

Durung Menang Yen Durung Wani Kalah, Durung Unggul Yen Durung Wani Asor, Durung Gedhe Yen Durung Wani Cilik

Unen-unen iki mujudake peranan wulang wuruk kebatinan saka Raden Mas Sosrokartono (kangmase Raden Ajeng Kartini). Seprene isih akeh wong kang ngamalake unen-unen kasebut. Dene pathi sarining ajaran kang bisa dipurih saka unen-unen kasebut, yaiku manungsa kudu bisa mawas dhiri. Manungsa aja sulap menyang apa wae kang didarbeki, kaya ta pangkat, drajat, bandha, lan kamukten. Awit bandha donya mau dudu ukuran kanggo nemtokake ajining pribadi sing duwe (kanggonan).
Cirine manungsa kang dianggep mumpuni, kang teguh tanggon, yaiku kasil ngendhaleni pribadi, saengga ruwet rentenging urip bisa dibengkas tanpa ninggal tapak tilas. Contone wong gwdhe (pemimpin)wis bisa lan wani ngalah, andhap asor, lan dadi cilik, padha karo rakyate. Yen durung wani kaya mangkono, dheweke durung kena diarani "gedhe".
Kabeh kang didarbeki manungsa antuke ora saknyet, nanging nggunakake lelaku luwih dhisik. Menang asale saka kalah, mula yen diperlokake kudu wani ngalah. Unggul asale saka asor, mula yen wis unggul kudu nduweni watak andhap asor. Gedhe asale mesthi saka cilik, mula yen wis dadi gedhe aja ninggal utawa nglalekake wawasane wong cilik.

Durung Menang Yen Durung Wani Kalah, Durung Unggul Yen Durung Wani Asor, Durung Gedhe Yen Durung Wani Cilik

Artinya belum menang jika belum berani kalah, belum tinggi (unggul) jika belum berani rendah, belum besar jika belum berani kecil. Kalimat petuah di atas merupakan bagian dari ajaran Raden Mas Sosrokartono (kakanda Raden Ajeng Kartini). Sampai saat ini banyak orang masih mengamalkan petuah tersebut. Adapun intisari yang bisa diambil dari petuah tersebut adalah manusia harus bisa mawas diri. Manusia jangan silau terhadap apa saja yang dimiliki, seperti pangkat, derajat, harta, dan kehormatan. Harta dunia tersebut bukan ukuran untuk menentukan kualitas pribadi orang yang memilikinya.
Tanda kesempurnaan sebagai menusia yaitu jika telah berhasil mengendalikan dirinya dengan baik sehingga segala permasalahan hidup bisa diatasi tanpa meninggalkan bekas. Contohnya, orang besar (pemimpin)yang sudah mampu dan berani mengalah, rendah hati, dan "menjadi kecil" sebagaimana rakyatnya. Jika belum berani melakukan hal-hal seperti itu, dia belum dapat dianggap besar.
Semua yang dimiliki manusia tidak bisa diraih dalam sekejap mata, tetapi melalui proses yang panjang terlebih dahulu. Menang berasal dari kalah, karena itu yang bersangkutan harus bisa mengalah. Tinggi (unggul) berasal dari rendah, karena jika sudah tinggi harus memiliki sifat rendah hati. Besar berasal dari kecil, maka jika sudah besar jangan meninggalkan atau melupakan jalan pikiran serta suara orang kecil.

No comments:

Post a Comment