Saturday 26 March 2016

Kriwikan dadi Grojogan


            Tegese ilining banyu sing maune cilik kemriwik pungkasane dadi grojogan gedhe. Gegambaran iki diangkat saka kasunyataning alam. Sumber banyu kang mapan ing gunung mesthi cilik. Kadang kala sumber banyu mau mung wujud blumbang. Sabanjure sumber banyu mau mili dadi kalen, terus saya gedhe lan saya gedhe. Pungkasane dadi amba lan yen banjir bisa nuwuhake brahala.
Unen-unen iki ngemot gambaran lan uga pitutur. Pakara ing donya mesthi wiwit saka cilik lan ora ndrawasi. Ananging yen diuja, ditogake, bakal nuwuhake prastawa gedhe; kayadene grojogan. Sapa ngira yen banjir bandhang utawa grojogan mau asale mung saka blumbang apadene kriwikan ing perenge gunung? Coba yen wis dadi grojogan, sapa sing bisa nglangi ing sajroning ulegan mau? Maknane paribasan iki ora adoh saka: “kemladheyan ngajak sempal”. Yen duwe bibit prakara enggal wae dirampungi. Aja malah diendhe-endhe. Ora wurung yen wis dadi grojogan, sapa wae sing ketaman bakal nemahi kasangsaran kang ora karuwan gedhene.

Kriwikan dadi Grojogan

Artinya aliran air yang kecil menjadi air terjun yang besar. Peribahasa ini diangkat dari realitas alam yaitu bahwa sumber air di gunung panti kecil. Kadang hanya sebesar kolam, tetapi kemudian mengalir jadi parit, lalu membesar dan terus membesar. Akhirnya, sumber yang kecil itu meluas dan bila banjir tiba dapat membawa musibah besar.

Peribahasa ini memuat gambaran sekaligus nasehat. Pada hakekatnya, masalah di dunia bermula dari yang kecil, sepele, dan tidak membahayakan. Namun, apabila dibiarkan dan didiamkan, ia akan memunculkan persoalan besar sebagaimana air terjun. Siapa yang mengira bahwa banjir atau air terjun sebenarnya Cuma berasal dari kolam atau parit kecil di lereng gunung? Coba kalau sudah jadi air terjun, siapa yang bisa berenang disana? Makna peribahasa ini tidak jauh dengan kemladheyan ngajak sempal. Maka, setiap kali mempunyai bibit perkara sebaiknya segera dibereskan. Jangan malah dibiarkan berlarut-larut. Sebab, kalau sudah membesar, siapa pun yang terkena akan mendapatkan petaka yang sangat menyengsarakan.

No comments:

Post a Comment